VinyasaYoga
VinyasaYoga kallas ofta också Flow då det är smidiga övergångar mellan positionerna. En väldigt populär form av yoga. Varje rörelse i serien instrueras och guidas genom en in- eller utandning. Andningen är en viktig del att hela tiden röra sig med andningen som sin guide. Denna kurs är en blandning av långsamt och snabbt och innehåller även avancerade poser, armbalanser, inversions och alla olika nivåer (kramas) för att utmanas på din nivå. Innehåller även pranayama och savasana.
För att delta på nivå I behöver du gått Yoga Introduktionskursen. Vi rekommenderar nivå I under minst 6 månader innan nivå II.

Till kurs info

Yin- Yang Yoga
I denna kurs kombinerar vi flödande, aktiva och värmande positioner (yang) med stillsamma, lugnande & passiva (yin) positioner. Yin & Yang är två motsatser till varandra som är beroende av varandra för att fungera & kunna skapa balans. Genom att öka förståelsen för det ena så ökar man på det andra. Yang är värmande, skapande, aktivt & pådrivande. Yin är passivt, accepterande, tålmodigt, tillåtande & långsamt. Yang aktiverar muskler & rörelser medans Yin aktiverar leder & bindväv. YinYang Yoga balanserar dessa motsatser i kroppen skapar ökad förståelse & balans mellan sinne & kropp. En njutbar klass där vi rör oss mellan aktivitet och vila, på en utforskande resa genom kroppen. Du har möjlighet att öva dig på att lyssna på vad din kropp säger till dig, och ta hand om den genom ett stärkande och skönt flöde av yang-sekvenser med fokus på vår core och inre styrka, i kombination med härlig och djupgående vila i yin-positioner.

Till kurs info

Yoga Fortsättningskurs
Är för den vana utövaren som gått minst 6 månader på grundkursen och då kan grundprinciperna och biomekaniken "the universal principles of alignment". Har du haft ett längre uppehåll så rekommenderar vi grundkursen i kombination med fortsättningskursen. Djupare och mer omfattande inlärning av asanas (positoner), pranayama (andningsövningar),dhyana (meditation) och filosofi. Stor vikt läggs vid teknik, koncentration och inre fokus. På denna nivå behövs modet för att prova handstående, huvudstående, brygga och skulderstående. Klasserna inleds och avslutas med chanting (mantrasång).

Till kurs info

Yoga Grund
Under denna kurs lär du dig grunderna i yoga och får inblick i yogans filosofi och historia. Vi går igenom de grundläggande positionerna (asanas) med tonvikt på de stående ställningarna samt andningsträning (pranayama). Varje klass avslutas med nedvarvning, yogisk djupavslappning (savasana) samt kort meditation (dhyana). På denna nivå förklaras alla positioner (asanas) i detalj och korrektioner görs. Kurserna är baserade på Anusara yoga och dess universella "Principles of alignment" (grundprinciper i biomekanik). Biomekanik är grunden - vi placerar kroppen optimalt i varje position för att sedan utforska och fördjupa positionen med andetagen och närvaro i kropp och sinne. Vi rekommenderar att du tränar på denna nivå mellan 6-12 månader. Om du har haft en längre paus i din yogaträning är detta en bra nivå för dig. Alla nivåer kan delta på denna kurs och den erfarna eleven kommer finna utmaningar för att gå djupare i grundprinciperna och positionerna. Vi lägger fokus på teknik, bas positioner, styrka och smidighet som uppbyggning för Yoga Fortsättning.

Till kurs info

Yoga med vikter
En kraftfull Yogaklass där Yoga poser, styrkeövningar med med fria vikter kombineras för att bygga styrka, och tona hela kroppen. Även konditionen utmanas på denna klass.

Till kurs info

LugnYoga Senior yoga
Yoga för seniorer är en lugn och mjuk yoga med fokus på andning, smidighet, balans och styrka helt anpassad efter dina egna förutsättningar. Effekterna av yogan stärker hela kroppen, sinnet och dess funktioner. Balansen och koordinationen mellan höger vänster kroppshalva förbättras. Yogan ökar smidighet och rörlighet i muskulatur,leder och ligament. Ökad balans. Andningsövningar och avslappning tillsammans med den mjuka koncentrationen ger ett mera avslappnat sinne och djupare lugn.Detta kan också avspeglas i bättre sömnkvalité och större stresstålighet.

Till kurs info

Yin- och FasciaYoga
Yin yoga är en meditativ yogaform. Yin yoga är en passiv yoga där den egna kroppen via asanas utövar tryck på akupressurpunkter i meridiansystemet enligt den kinesiska läkekonsten. Yin yogan är emotionell och energigivande. Yin hjälper till att förbättra rörligheten i leder och mjukar upp muskulatur. Men framförallt så hjälper yin yoga så att prana flödar lättare i leder och bindväv kring leder som ofta är stilla. Yin yoga flätar samman meditation och asanas till en djup skön yogasession. Vi blandar även in fascia release moment med olika redskap så som boll, rulle, block.

Till kurs info

Morgon yoga
Att börja dagen med att yoga är det traditonella sättet att utöva yoga på. Du har glädje av effekten av yogan resten av dagen. Vi är glada att kunna erbjuda dig att gå på morgonyoga hos oss en morgon i veckan. Mjuka och lugna rörelser för att väcka kroppen optimalt.
Varje session inleds och/eller avslutas med andningsövningar (pranayama). Kursen riktar sig till såväl nybörjare som för vana utövare. För att delta behöver du ha gått minst en Introduktionskurs.

Till kurs info

Yoga Introduktion
Under en intensiv helg erbjuder vi en introduktionskurs i yoga. Vi rekommenderar denna kurs till dig som är nyfiken på att prova på yoga och uppleva yogans effekter. Yoga måste nämligen upplevas! Introduktionskursen är en bra grund inför Sommarträningen då det är öppna klasser och när du gått denna så kommer du få ut ännu mer av Sommarträningen. Vi rekommenderar också denna intensivkurs för dig som haft ett uppehåll i din yoga eller vill ge dig en helg full av yoga för att att förfina teknikerna.

Till kurs info